Filmium

nonprofit film organization
Novinky >> Cyril a Metoděj

Cyril a Metoděj

5. července ve 12:10 na ČT 2, uvedla Česká televize snímek "Cyril a Metoděj. Dědictví otců a matek zachovej nám, Pane", režiséra Otakára Schmidta. Filmium jako koproducent.

Dokumentární film s hranými prvky Otakára M. Schmidta představuje život, dílo a odkaz svatých Cyrila a Metoděje. Diváky seznámí s životem věrozvěstů, významem jejich misie a vlivem, jaký měli na křesťanský svět po smrti. Hlavních rolí se ujali reální kněží. „ Jejich úkolem je být jak civilními dokumentaristickými průvodci, tak představiteli určitých rolí. To nejčastěji splňuje Miroslav Herold, jezuita, kněz a historik. Tentokrát jsme mu svěřili roli Cyrila. Často spolupracujeme také s Markem Orko Váchou, který v tomto případě hrál postavu Metoděje. Je to genetik a bioetik, pedagog a zároveň působí i jako kněz. Teprve v Řecku jsme zjistili, že naši průvodci jsou od sebe věkem o dvanáct let, tedy stejně jako Cyril a Metoděj. Asi ne náhodou,“ řekl k výběru hlavních protagonistů režisér Otakáro M. Schmidt.

Dokument štáb natáčel v Praze, na Moravě na cyrilometodějských místech jako Velehrad, Modrá, Uherské Hradiště a další. Kamera se ale vydala také do Bělorsuka a hlavní natáčecí proud tvůrce zavedl do oblasti Panonie neboli dnešního Maďarska, Makedonie, Soluně, tedy rodiště, Řecka, Turecka, Istanbulu, Itálie, Říma, Benátek a Rakouska. Celou tuto cestu jsme podnikli před rokem. Natáčení nebylo vždy úplně snadné. „V Řecku nás zatkli – došlo tam k omylu. Kvůli kostýmům si mysleli, že Miroslav Herold a Marek Orko Vácha jsou nějací náboženští blouznivci. V liturgickém hábitu – zdůrazňuji, že pravém, zapůjčeném přímo od Dominika Duky – byli naši představitelé z nedorozumění zatčení, a to za účasti dvaceti policejních aut a dvaceti motorek. Naštěstí už za tři hodiny, díky pohotovým diplomatům z velvyslanectví, byli propuštěni. Takže v tomto ohledu jsme si zažili i dramatické chvíle. Ještě se nám nikdy nic podobného nestalo,“ popsal Schmidt.

Výběr reálných kněží do hlavních rolí ocenila i filmová kritička Mirka Spáčilová v recenzi pro MF Dnes: „Věrozvěstové, které představují skuteční, navíc charizmatičtí kněží, jimž lze věřit spíše než hercům, putují současnými městy a věcný komentář čte Martin Dejdar příjemně civilně.”

Natáčelo se po celé Evropě. Hlavní kamery se chopil Jiří Strnad z brněnského Filmia. „S Otakáro Schmidtem spolupracuji asi sedm let, a tak je pochopitelné, že i tohle téma mi přišlo zajímavé, s přesahem a jako určitou vlaštovkou pro všechny generace diváků. Co se týká způsobu snímání, rádi se pohybujeme mezi postmodernou, syrovým dokumentem, stylizací, výtvarnou a geometrickou přesností. Celý snímek je v pohybu a to je jeho zásadní síla,“ řekl o filmu Strnad.

Pro Filmium je to jeden z prvních projektů v koprodukci s Českou televizí. „Vznikli jsme jako platforma pro podporu audiovizuálních děl, především dokumentů, v jejich počáteční realizaci. Jde nám o podstatná a silná témata, která nemusejí být zrovna středním proudem, ale mají trvalejší hodnotu. Na tomto základu pak sháníme finační podporu a případného hlavního producenta, který film dotáhne do hotového díla,“ popisuje hlavní motto sdružení Jiří Strnad.

V těchto dnech pracuje Filmium na dalších čtyřech grantových projektech. V realizaci je koprodukce snímku Lormovy prstoklady v režii Pavla Jurdy, na jejíž dokončení shání sdružení peníze. V koprodukci s ČT vznikne i dokument Romové ve 3. miléniu. Další z připravovaných snímků se věnuje Číhošťskému zázraku. Více o aktuální tvorbě Filmia najdete na www.filmium.cz.